Arki on arkea Helsinki vs. Barcelona Osa 2. Koulu kastanjanmetsästäjä pimenevässä illassa

 

Tytöt! Satutteko tietämään mistä voisin löytää kastanjoita? Siis kastanjapuun?”

Minulla on koira, taskulamppu sekä vuodenikäinen kantorepussa. On pimeää ja harhailen läheisessä puistossa etsimässä kastanjoita taskulampun valossa. Puhun haparoivaa katalaania, mutta en espanjaa, vaikka kaikki ulkomaalaiset puhuvat ensin espanjaa. En suo ajatusta sille, miltä vaikutan teinityttöjen silmissä, joilta pyydän apua. Tarvitsen viisi kastanjaa. Ehkä he tietävät. Ehkä hekin etsivät kastanjoita, heillä on myös taskulamput. Sillä seuraavana päivänä on kastanjajuhla ja kouluun olisi jo pitänyt tuoda viisi kastanjaa leikattuna.

Mitä me tehdään niillä kastanjoilla?” kysyy muruseni kotona.

Äiti ei tiedä, äiti ei ole koskaan ollut kastanjajuhlassa.”

Moni muukin asia on äidille ihan uusi. Ja siinä onkin yksi isoimpia haasteita maahanmuuttajana. Ei ole kokemusta, tuntumaa eikä sidettä paikallisiin tapoihin ja perinteisiin.

Muruseni on viisivuotiaiden luokalla. Se on viimeinen luokka ennen oikean koulun alkua. Vaikka suomalaisen silmin oikea koulu alkaa esikoulun alettua, 3-vuotiaana. On pulpetit, oppitunnit ja lukujärjestys.

Suomalaisen silmin on turhaa aloittaa opiskelu niin aikaisin. Pisakin sen tietää, myöhemmin ehtii kyllä. Silti koulu ei ole hölynpölyä.

Arabiaa kirjoitetaan väärin päin.” tietää viisivuotiaamme. Aakkoslaulut, englannin ja espanjan alkeet, yllättävät tiedonmurut pulpahtavat esiin keskusteluissa.

Koulusta” kuuluu vastaus, kun kysymme mistä tiedät.

Koulu vaatii paljon. Myös vanhemmilta. 5-vuotiailla on esitelmä. Heidän luokallaan on koko vuoden kattava teema ”lääkärit”. Siihen liittyen jokainen oppilas on esittänyt kysymyksen ja yhdessä vanhemman kanssa tähän kysymykseen etsitään vastausta ja siitä rakennetaan esitelmä. Tietysti lyhyt. Muruseni kysymys on: ”Mitä pitää ottaa huomioon, kun menee sairaiden luokse?”

Tätä kysymystä sitten pohditaan kirjallisuuden äärellä yhdessä lapsen kanssa.

Monesti suomalainen minussa valittaa, närkästyy ja kyseenalaistaa.

Varsinkin kesän kynnyksellä, kun yhtäkkiä sain syliini ison säkin leluja. Ne olisi pestävä ja korjattava muutaman päivän kuluessa ja palautettava sitten koululle.

”Miten tällaista voi vaatia vanhemmilta? Entä jos olisin juuri sairaana, työpaineissa, yksin, ompelutaidoton tai..”

En kysynyt, en osannut ja vaikka olisin osannut, en olisi viitsinyt.

Otin säkin, manasin, pesin ja korjasin. Ja lopulta, tunsin tyytyväisyyttä sittenkin. Joku näillä leikkii sitten taas. Olin rakentamassa koulua minäkin, tehnyt osani.

Yhteisöllisyyttä ei synny ilman oikeaa osallisuutta ja vastuuta.

Mutta entä ne oppilaat, joiden vanhemmat eivät osaa, jaksa, auta? Ovatko he niitä, jotka rumentavat meille suomalaisille niin rakkaat tilastot?

Näitä kysymyksiä pohtii suomalainen. Jännite on läpi yhteiskunnan, sen rakenteissa saakka. Onko velvollisuus lähellä olevilla vai yhteiskunnalla?

Ja ovatko ne edes niitä merkittävimpiä kysymyksiä vai onko kysymys jostakin muusta?

Kulttuurista, johon kasvetaan.

Lapset täällä ovat (noin pääosin) ovat lempeitä, mutta rohkeita. Tytöt ja pojat eivät erotu omiksi ryhmikseen samalla tavalla selkeästi kuin Suomessa. He remuavat, juoksevat ja leikkivät yhdessä. Kahden kesken leikit ja tyttöjen piirit eivät ole niin pienestä läsnä kuin Suomessa.

Mutta jotkut tasa-arvo-ongelmat vaikuttavat olevan yhtäläisiä:

”Daniel joutui taas jäähylle. Miksi poikia aina komennetaan ja ne joutuvat jäähylle?”

Kysyy aika ajoin muruseni.

kastanjat

Mitä vastasivat teinit pimeässä harhailevalle hassulle ulkomaalaiselle?

”Paikallisesta pikkukaupasta niitä löytyy”.

Niin. Suomalaisena sitä menee helposti metsään.

Mainokset

2 vastausta artikkeliin “Arki on arkea Helsinki vs. Barcelona Osa 2. Koulu kastanjanmetsästäjä pimenevässä illassa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s